onsdag 29 augusti 2012

Beröm är inte kärlek

Jag har varit helt övertygad om att det var kärleken som räddade mig. Jag hade det nämligen ganska svårt som barn. Min familj hade problem. Men tack vare kärlek och bekräftelse så har vi tre syskon klarat oss bra. Vi har djupa sår och tunga ryggsäckar. Men vi är schysta personer som hela tiden strävar efter att må bra.

Så med kärlek kommer man långt. Det brukar jag trösta mig med när jag blir besviken på mig själv som mamma. För det är inte alltid lätt att vara förälder. Inte i min värld i alla fall. Jag har ganska höga krav på mig själv som förälder. Mina barn är det värdefullaste jag har. 


Här är en artikel i SVD där Jesper Juul (som jag tycker är en mycket klok person) bland annat säger att kärlek inte nödvändigtvis behöver ge ditt barn god självkänsla. 

Det håller jag med honom om. Men kärlek kan i alla fall rädda liv. Det vet jag.

































Foto: Lotta Winbäck

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar